Norge har fått sitt første elektriske fly, LN-ELA, som mange sikkert har fått med seg. Tom og jeg har vært så heldige at vi begge fikk oss en tur i dette tidlig i sommer, bare noen dager etter demonstrasjonen på Gardermoen hvor Avinorsjefen og samferdselsministeren tok seg en tur foran et stort pressekorps.

Det var veldig gøy å prøve noe som er helt annerledes enn det man vanligvis flyr med. Sjekklistene er utrolig enkle, og oppstarten består i å skru på 4 brytere, så er alt i gang.

Cockpit LN-ELA

Instrumentering i LN-ELA, med de fire sølvfargede bryterne nederst.

Preflight av LN-ELA består blant annet i å sjekke de to batteriene for lading og batterihelse.

«Fuel-tank» på LN-ELA

Det er også ganske snedig å være klar for avgang, og propellen står rett opp og ned.

Power på avgang er 70 kW, og så fort du er i lufta skal denne reduseres til 40. På cruise og økonomisk flyging, trenger du bare 15 kW!

Engine instruments

Engine instruments – legg merke til at power måles i kW.

POH for LN-ELA

Hvis du er mer interessert enn gjennomsnittet, kan du kose deg med POHen for LN-ELA.

[pdf-embedder url=»http://cockpitslabberas.no/wp-content/uploads/2018/08/POH-167-00-40-050_A01-Pilots-Operating-Handbook.pdf» title=»POH-167-00-40-050_A01 Pilot`s Operating Handbook»]

NRKs podcast Kuriøs om LN-ELA

Sjefen for Avinor Dag-Falk Petersen snakker om elektrifiseringen av luftfarten:https://radio.nrk.no/podcast/kurioes/nrkno-poddkast-25562-139647-29062018123500

Veldig gøy å få prøvefly!